26 november 2012

En dag..

..på Fotomässan fyller verkligen på inspirationen!

Bara för att varna er lite, ett ord som kommer att dyka upp många gånger i det här inlägget är intressant! :)
 
Det finns hur mycket som helst att se och uppleva! Tiden går dock på tok alldeles för fort. Till nästa år bör jag överväga att göra mer än ett besök under mässhelgen. Man får känna och trycka på nya modeller som den här kompaktkameran som har lösa objektiv EOS M från Canon. Riktigt intressant modell som jag gärna hade utforskat mer praktiskt.



Kikade även lite på nya objektiv och blixttillbehör. Inget nytt objektiv fick dock följa med hem i år. Men väl en remote control till blixten. Det ska bli kul att försöka att lära sig den och blixten som införskaffades tidigare under hösten






Samyang är en objektivtillverkare som jag aldrig hört talas om förut. Men det verkade onekligen intressant.


Böcker fanns det drivor av. Massor av intressanta böcker som jag kunde bläddra i. Hittade några som har hamnat på min önskelista:) Den listan börjar att bli riktigt lång nu.. Det finns böcker om precis allt! Fotografer, fotografering av alla de slag, ljussättning, bildredigering, montering, starta företag.. you name it!


Bingo Rimér var på mässan och sålde och signerade sina böcker. Personligen skulle jag tycka att det vore intressant att få se lite andra motiv än hans flickbilder. Han kan fotografera men som sagt motiven som han vanligtvis visar upp.. Nja, jag är inte så imponerad av dem, men han har definitivt gjort sig ett namn och tjänar bra på de bilderna oavsett vad jag tycker.


Många intressanta fotografer fanns med som visade och berättade om sitt sätt att arbeta. Här sitter dansken Morten Rygaard och blir intervjuad. Observera motivet på skärmen! Me!! Med min Canonkamera runt halsen i Nikonmontern :)
Honom kommer jag att göra ett eget inlägg om eftersom han är en av mina favoritfotografer. Han har tagit några i mitt tycke fantastiskt bra rockfoton. 
Å tänka sig att även jag nu har blivit fotad av honom! Ni ska få se hur mina porträtt (utan kamera runt halsen) blev i det kommande inlägget också.


Joe McNally pratade också om sina motiv och sitt sätt att arbeta. Framförallt är han känd för sitt sätt att jobba med ljuset i sina bilder. Under hans framförande var det tjockt med publik framför scenen så tyvärr fick jag ingen sittplats vilket resulterade i att jag inte orkade höra hela. Får läsa lite mer på hans blogg istället..


Jag kikade däremot väldigt noga på hans utställningsbilder som han hade med på mässan. Har fått några idéer som jag hoppas att jag kommer att komma ihåg då rätt motiv dyker upp i framtiden.



Jag lyssnade desto mer på John Hallméns föreläsning. Men fick ingen sittplats till den heller. John tar otroliga makrobilder. Fantastisk detaljrikedom i hans "monsterbilder". Jag kommer nog att krypa omkring på alla 4 när alla kryp börjar att vakna till liv i vår igen..


Svårt att tänka sig att det faktiskt går att få fram alla små detaljer på steklar, spindlar och annat som finns ute i gräsmattor och buskar. Men bevisligen går det alldeles utmärkt om man har rätt utrustning och kunskap. Intressant.


Hittade en ny fotograf som jag blev imponerad av: Orsolya Haarberg. Vet inte så mycket om denna fotograf men ska definitivt kolla upp henne mera framöver


Bakom mig på bilden här nedanför är en riktig kanonbild av denna, av mig, nyupptäckta fotograf. Föll pladask för den bilden. En sån som jag skulle vilja ta själv!



Mysigt att strosa omkring och ta in alla intryck. Men man blir lätt lite trött i benen och då kunde man sätta sig och vila eller bara betrakta allt på lite avstånd.


Utställningen "Älskade Stockholm" var också intressant. Otroligt vacker huvudstad vi har :)


Ungefär samtidigt som detta brudpar lämnade mässan lämnade även jag byggnaden. Full av nya intryck och nypåfylld inspiration. Plånboken var lite lättare men det innebär bara att jag kommer att få lära mig nya saker framöver. Hur resultatet blir får vi se framöver..

Tyvärr missade jag föreläsningen om bröllopsfotografering. Men man kan tyvärr inte få med sig allt under en dag. 
Njut dagen!!
A

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar