26 november 2012

Inspiration och lite rock ´n´ roll..

.. bjöd danske Morten Rygaard på under fotomässan i helgen som var. 2 föreläsningar med honom såg/hörde jag och som tur var höll han dem på engelska och inte på danska! Tack!! Danska hade inte varit lätt att hänga med på om jag dessutom skulle försöka att lära sig något av allt nyttigt som han sa under tiden han visade.. 
Några av alla hans rockbilder har gjort att han är en av mina favoritfotografer, bla den på Beyoncé som syns längst till vänster på fotot här nedanför. 


Här visar Morten vilken utrustning han oftast använder. En svart bakgrund, kamera och några blixtar. Inte så mycket kan tyckas. Men det är ju det enkla som är det svåra även när det gäller fotografering.


Här visar han praktiskt hur han, modellen och assistenten som håller blixten är placerade när bilden tas..


..sekunden efteråt kunde man se hur bilden blev på skärmen bredvid scenen. Mycket pedagogiskt upplägg, som gjorde att även en nybörjare med blixtanvändning förstod upplägget. Även jag :) Inser dock att jag själv skulle ha fotat mer om uppställningen och hur resultatet blev.. svårt att komma ihåg några dagar efteråt. 


Morten in action!
Som mest använde han sig av 3 blixtar. Så eftersom jag nu i höst har införskaffat en extern blixt har jag bara 2 kvar att skaffa mig. Tills jag har det får jag försöka att lära mig att använda den jag har:)

Givetvis passade även jag på att få mitt porträtt taget av honom. Resultatet kommer att kunna ses sist i det här inlägget. 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Föreläsning nr 2 hölls på en scen och handlade om några av alla porträtt/bilder han tagit av diverse artister.
Han berättade bla om hur han hade gått tillväga, hur han hade tänkt runt omkring fototillfällena och vad han tycker "gör" en bra bild.  
Här nedan ses en bild av 50 cent


Del 2 av den här föreläsningen handlade om hur man kan vara kreativ och få effektfulla bilder med relativt små hjälpmedel.


Så här kul kan man ha med några påsar vanligt mjöl!
Även här kan man se hur han och assistenterna är placerade och hur själva bilden blir på en skärm bakom motivet. 
Jag undrar bara vem av mina vänner som ev skulle kunna tänka sig att ställa upp på en liknande  fotografering? :)


 Så här blev min bild. Effektfullt med mjöldammet när hon skakade lite på håret. Tänker mig ett svartvitt porträtt med det upplägget. Skulle gärna kunna tänka mig att prova det här praktiskt. 


Så här kan det se ut om man byter ut mjölet mot några liter yoghurt. 
Tror att det kan vara ännu svårare att hitta någon modell bland mina vänner till detta..:)


 Till sist visade han även att man kan använda några flaskor sirap och få ett väldigt läckert resultat.


Lite vatten kan man ju också alltid använda. 
 ------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 Som utlovat kommer här porträtten av mig. Inte ofta det händer att jag ställer mig frivilligt framför kameran. Trivs ju mycket bättre bakom, men jag tänkte att det kunde vara lärorikt att vara modell och höra vad han sa och på nära håll se hur han placerade sig och assistenterna. 
Det är ju inte varje dag som man får chansen att fotas av en av sina favoritfotografer så när sådana tillfällen ges biter även jag ihop och låter mig fotograferas ;)

Som tack för lektionen och bilderna var det en ganska liten uppoffring att gå omkring med en  Nikonpåse på axeln under resten av dagen! ;)
Kommer dock att hålla mig till min Canon även i fortsättningen;)


Njut  dagen!!
A

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar