1 september 2013

Lycka!

Varje gång som jag numera kommer in i en skivbutik blir jag glad och finns det även en "vinylvägg" är lyckan total!
Tror kanske det kan bero på att det där med skivbutiker är en bristvara om man bor i en mindre stad som jag gör. Så varje gång jag besöker en storstad uppsöker jag gärna någon skivbutik. Älskar den där känslan då man får botanisera bland olika sorters musik! Ny som gammal, bred som smal. Den känslan kan man inte ens komma i närheten av genom att sitta och klicka på nätet!
Känslan som infinner sig just med vinylalbum är unik i mitt tycke. Minns hur jag som yngre kunde stå läänge och bläddra bland backarna med lp-skivor. Letade, tittade, läste och kanske bad om att få lyssna på något av spåren. Väl hemma med en "dyrgrip" fortsatte jag att läsa och memorera texterna, vilka som var med på respektive spår, vilka som producerat och givetvis även vilka som fotat omslagen. Upptäckte tex via mina lp-skivor fantastiska fotografer som Anton Corbijn (eller hans hemsida här) och Herb Ritts.

Det var som en högtidsstund att sitta med ett lp-konvolut och försöka att sjunga med i texten och på sätt verkligen uppleva musiken. Mer kvalitetslyssnande kan jag tycka idag. Numera har jag på mycket streamad musik där jag inte har tillgång till text och bild på samma sätt. Vill verkligen inte uppfattas som en bakåtsträvare men saknar många gånger den upplevelsen med musiklyssnandet idag. Upptäcker fortfarande mycket musik, både gammal och ny, men får inte samma totala upplevelse.
Därför har jag under de senaste åren alltid blivit lite extra glad när dagens artister släpper sina nya album på vinyl. Så än får skivspelaren göra sitt jobb här hemma hos mig! :) Riktiga nostalgistunder!
Leve vinylen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar