1 juli 2014

Fredagen på Bråvalla..

..började inte alls bra.

 Himlen var mörk, regnet öste ner, blixtarna ven runt öronen (nästan iallafall) så jag tog beslutet att jag inte orkade dra runt på min systemkamera. Utan jag nöjde mig med att ta med mig kompaktkameran på galej. En kamera som jag inte alls behärskar då tex avtryckaren "lever sitt eget liv" med fördröjning på avtryckaren och jag inte helt kommer överens med den om var skärpan ska vara.. Men någon gång måste jag ju försöka att lära mig den också, så varför inte nu? Blev inte helt katastrofalt men inte helt lyckat heller.



 Under det värsta ovädret sökte vi skydd i Pacific tältet. Bandet som underhöll oss var inte alls dåliga. Jag tror att jag har klurat ut att det var Stu Larsen..


Klart att vi log, vi var ju på festival! Vi hade en fullspäckad dag med bra musik framför oss! Vad gör väl lite regn när jag har regnponcho, regnkläder, stövlar, mat och dryck OCH dessutom befinner mig på festival?:)
Inga problem av det strul med armbanden, som de haft dagen innan, märkte vi heller av. 


Jag hoppas dock att de festivalbesökare som verkligen fick närkontakt med vädrets makter kryar på sig fort! Och att de inte har blivit helt avskräckta av att besöka någon festival igen framöver, när de repat sig.


Det är så här en festivalarm ser ut i början av sommaren:) Random besökare som kom i min väg..


Varför inte ta taxi till närmaste matställe?



Tur att vi som var i "gränslandet" åldersmässigt fick ett armband som talar om att vi är över 18 och därmed får lov att dricka öl och vin på området ;)






Vi inledde med att kolla lite på Linnea Henriksson, men eftersom jag planerat in att se henne senare i sommar så blev det inte en så långvarig stund. Ser fram emot att lyssna mer om dryga veckan.





 Så bra platser intogs istället framför scenen för att se ena halvan av mitt gamla favoritband Snook, nämligen Daniel Adams-Ray. Alltid lika kul att se honom. Det känns verkligen att allt under showen är genomtänkt och estetiskt. Bakgrund, instrument, kläder.. you name it!





Att han även gästades av Lilla Namo och Petter gjorde ju inte att spelningen blev sämre:)

En liten tröst för oss som inte fick se Petters spelning tidigare på dagen eftersom han själv tvingades avbryta den pga ovädret. 
Låten "Håll om mig" som Petter och Daniel gör är förövrigt en av de bästa låtarna jag vet!


Passenger stod vi en bit ifrån och lyssnade på. Suveränt med storbildsskärmarna då :)


Movits! en stund senare gick på scenen kom äntligen solen tillbaka!! 
Jag har sett några spelningar med dem genom åren nu och jag tror faktiskt inte att jag har sett dem bättre än de var denna kväll. Underbara! 






Att Maskinen kom och gästade under låten Limousin, klädda som Rebecca & Fiona look alike, gjorde inte det hela sämre heller :)
Tusen Tack för att ni bjöd på detta!!


Efter detta tillbringades lite tid med att lyssna på Style of Eye. Jag har absolut inget emot DJ´s men då jag bara har ett batteri till kompaktkameran och inte riktigt visste hur länge det skulle hålla så togs inte så många bilder på detta.. Det händer ju inte såå mycket olika saker på scenen heller.


En liten stund med The Kooks som spelade samtidigt hanns också med




Nästa sevärdhet The Hives innehöll inte många lugna sekunder! Som väntat :)
Just det momentet att det är liv och rörelse hela tiden var ingen bra kombo med min kompaktkamera.. Så bilderna blev inte helt skarpa.
Men iom det är The Hives härmed uppskrivna på listan med band som jag hemskt gärna vill se igen!


De där ögonen i scendekoren var riktigt läskiga att se.




Efter detta fortsatte vi med ett Dalaband nämligen Mando Diao!


De bjöd på en fruktansvärt känslosam och fin stund. Redan under de första minuterna rann tårarna och jag stod och hulkade när man fick höra utdrag ur deras vän Kristian Gidlunds sommarprat. (?) Att redan The Hives hade hyllat Kristian på sin spelning gjorde det än mer känslosamt.
Tidigare i år har jag även varit på spelning med Viktor and the blood som gjorde samma sak.(Bilder från den spelningen kommer också att komma upp här så småningom..) Lika känslosamt varje gång. Å då kände jag honom ändå bara genom hans musik och texter.

 Om du inte vet vem Kristian var så var han trummis i Sugarplum Fairy. När han fick besked om att han hade cancer började han skriva om detta och alla sina tankar runt livet och döden i den läsvärda bloggen I Kroppen min. Han var en mästare på att använda orden på sitt egna särskilda, unika sätt som var väldigt rakt, eftertänksamt och naket. Detta gjorde att orden gick rätt in i hjärtat och hjärnan iallafall på mig. Älskar hur han målade med orden! Kan även rekommendera de böcker som baseras på bloggen som har kommit ut. Starka och känslosamma. 
Så ramlade det lite otippat in ett boktips här i bloggen också ;) 







I denna stund har tyvärr namnet på denna man fallit ur mitt minne.. Men jag ska försöka att hitta fram det igen och återkommer med det när jag har hittat det igen ;)
Uppdaterat: Natty Silver


Den här bilden får symbolisera en annan av mina favoritlåtar med just Mando Diao "Dance with somebody". Har många fina minnen till den! Ett SM-guld bland annat..;)


Avslutningsvis spelade de Frödings "Strövtåg i hembygden" som tydligen även spelades på redan nämnde Kristians begravning. Behöver jag ens nämna att än en gång rann tårarna i en strid ström längs kinderna?
Jag tror aldrig att jag har och aldrig kommer att gråta så mycket på en konsert som jag gjorde under denna. 
Vila i frid Kristian! Dina fina och tänkvärda ord kommer att leva kvar länge än.

Å visst kändes det nästan som att hela Bråvalla och himlen ville visa sin respekt för honom med denna fina kvällshimmel?

Eftersom jag inte ville missa en sekund av den känslosamma stunden så hade jag inte en chans att få någon bra plats på Veronica Maggio spelningen. Så än en gång skänkte jag storbildsskärmarna ett tack!



Den där pricken ungefär i mitten är alltså Veronica :)



Jublet som utbröt då den här mannen klev ut på scenen och körde "Hela huset" med Veronica var öronbedövande. Även med öronproppar!
Å här nedan syns det lite bättre att mannen var Håkan Hellström



Härnäst på tur var det Kings of Leon
Vid den här tiden hade dessutom batterisymbolen på kameran och i mobilen visat sig vara alarmerande låg så nu gällde det att "spara" om jag även ville ha bilder från resten av kvällen..
Annars hade jag kunnat ta slut på det lilla liv som var kvar i kameran under deras show. Gillade verkligen deras "bakgrundsljus". Häftigt. 




Sist ut på vår dag var skånepågen Panda da Panda
Gillar verkligen hans annorlunda och "hemgjorda" stil




Med trötta fötter och ryggar men ett glatt sinne tog vi oss sedan förbi tivolit på vägen mot vårt hem för natten. Å nej vi sov inte på campingen :) Lite bekvämligheter som en riktig säng får man allt unna sig även när man är på festival:)




Tack för dagen Bråvalla! Tror kanske inte att det är sista gången vi ses.. Å då hoppas jag att jag har med en kamera som jag hanterar bättre.

Njut dagen!!
/A


2 kommentarer:

  1. Åh vad kul att se dina himla snygga foton och vad bra du skriver! Kul att återuppleva dagen/kvällen
    Kram Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv både för sällskap och dina fina ord! Bilderna blev ju faktiskt bättre än väntat med tanke på kameran;)
      Hoppas att det blir fler fantastiska konsertkvällar framöver:)

      Radera